Skip to content

HISTORIEN OM ET STORMAGASIN

I 1868 grunnla Theodor Wessel og Emil Vett deres første varehus i Aarhus under navnet "De Forenede Hvidevarer Forretninger".

Historisk introduksjon

Virksomheten solgte hovedsakelig hvitevarer som sengetøy, laken, duker, servietter, undertøy og tekstiler i metermål. Det som kjennetegnet Wessel & Vett var deres gode forretningssans kombinert med en forståelse for tidens trender og en fantastisk evne til å sette kunden i sentrum.

Magasin du Nord – Historieavsnitt

Historisk bilde fra Magasin du Nord

Magasin du Nord

Selskapet ekspanderte, og i 1870 åpnet Wessel & Vett en butikk i Aalborg og en butikk i København i det daværende Hotel du Nord. Etter dette skiftet kjeden navn til Magasin du Nord. Bygningen på Kongens Nytorv ble etter få år for liten for det raskt voksende selskapet, og i 1893 kunne Wessel & Vett ønske kundene velkommen inn i sitt nybygde varehus – inspirert av det franske varehuset Le Bon Marché i Paris.

Bikuben og de flittige biene

Wessel & Vett har helt fra starten hatt stort fokus på sine ansatte. Det gjaldt både servicen som de ansatte skulle gi kundene, men også hva selskapet kunne gjøre for sine medarbeidere, slik at de kunne yte sitt beste hver eneste dag. Dette førte til etableringen av pensjonsfond, sommerleiren Storebjerg, reisestipend, flidspriser og kåringen av årets Frk. Magasin. Den opprinnelige logoen til Magasin var en bikube omgitt av sju bier. Bikuben symboliserte virksomheten der det ble produsert mengder av honning – eller gull – og biene representerte de flittige ansatte som gjennom samarbeid og nøysomhet skapte gode resultater. Nettopp derfor mottok Magasin-ansatte gjennom flere tiår en gullbrosje formet som en bie ved sitt 25-årsjubileum i selskapet.

Spesielle opplevelser – Historieavsnitt

Historisk mote- og opplevelsesbilde

SPESIELLE OPPLEVELSER

Magasin har alltid vært et varehus fullt av opplevelser. Her kunne kundene drømme seg bort i varer som luktet og så ut som fra det store utland. I flere tiår var Magasin du Nord Fashion Salon en av Nordens toneangivende aktører innen selskapskjoler, og arrangerte to ganger i året sesongens viktigste motevisning for spesielt inviterte gjester. I 1957 besøkte selv Christian Dior salongen for å hente inspirasjon fra motebildet i København.

Jul i Magasin

Siden åpningen av det store varehuset på Kongens Nytorv i København har Magasin vært kjent for sin juledekorasjon. Dette gjaldt både i vinduene og inne i varehuset, der ulike juletemaer gjennom årene har lokket kundene til. I 1938 var temaet "Snøhvit og de syv dvergene", i 1947 "Gamle barnerim" og i 1962 "Peters jul". Julenissen holdt til hos Magasin på Kongens Nytorv i mange år, og utgivelsen av Magasins julekatalog var i flere tiår det første tegnet på at julen nærmet seg.

Loading...