Logg inn

Magasins 10 partnerråd

Hos Magasin streber vi etter en ansvarlig forretningspraksis som arbeider med respekt for miljøet, mennesker og planeten vår. Derfor jobber vi med FNs bærekraftsmål og gir, basert på dem, noen gode råd om hvordan vi i fellesskap kan forbedre sosial og miljømessig utvikling.


1. La oss ta et felles ansvar
Bærekraft handler om felles ansvar. Som et stort selskap kan vi, i samråd med våre partnere, løfte i flokk og akselerere en mer bærekraftig utvikling. Hos Magasin har vi et bredt spekter av retningslinjer og retningslinjer som sikrer at våre nesten +1400 merker oppfyller en rekke minimumskrav, men det er ikke mulig å ta ansvar for de enkelte merkenes produksjon eller underleverandører. Vi ønsker derfor å dele kunnskap, erfaring og praksis – samt oppmuntre våre merkevarer til å gjøre det samme – både med oss og med andre, slik at vi kan inspirere hverandre.


2. Start allerede nå
Vi håper at alle våre partnere kontinuerlig ønsker å omstille seg til en mer bærekraftig strategi. Vi vet at det ikke skjer over natten, men hvis vi alle er ambisiøse og blir med på reisen, kan vi sammen skape en bedre verden. I Magasin har vi lansert en rekke initiativer. Vi har blant annet besluttet at fra AW20 er hensikten at hele vår kolleksjon på vårt eget barnemerke Bakito, skal produseres med bærekraftige materialer. Vi jobber også hardt hver dag for å gjøre Magasin du Nord-kolleksjonen enda mer bærekraftig på tvers av mote, undertøy, boliger osv., og vi har ambisiøse bærekraftige mål.


3. Fortell oss og kundene våre hva du gjør
Har du allerede begynt? Så begynn med å fortelle oss hvilke produkter som allerede er sertifisert, slik at både kunder og Magasin kan støtte produktene dine. Gjør det klart på etikettene dine slik at kundene kan se om det er organisk, GOTS-sertifisert, Swan Ecolabel, BCI Cotton, Oeko-Tex, FSC-sertifisert tre, Fairtrade osv. Forklar også hva sertifiseringene betyr, da ikke alle kunder er kjent med definisjonene. Det er også viktig å skrive det i produktbeskrivelsene når du oppretter varen hos oss, slik at kunden kan se det på nettet. På mat spiller resirkulert emballasje en viktig rolle i produktemballasje, så gi oss beskjed i produktbeskrivelsene dine når du lager varene.


4. La oss redusere emballasjebruken
I Magasin jobber vi kontinuerlig med å redusere emballasje, så tenk på hvordan du pakker varer når du sender. Minimer bruken av plast. I Magasin har vi besluttet at pakker fra vår nettbutikk blir produsert i resirkulert plast og pappesker laget av resirkulerte kartonger. Det handler også om å utnytte plassen best mulig, og derfor pakker vi alltid forsendelsene våre på best mulig måte for å minimere pakkestørrelse. På denne måten kan vi minimere avfallsplassen og bruken av plastfylling. Tenk på alternative løsninger og pakk varene dine for å spare CO2 i transport og minimere avfall.

Vi har også erstattet bæreveskene våre, som nå er delvis laget av resirkulert plast. Sammen kan vi alle gjøre en innsats for å minimere antall utleverte poser – og derfor oppfordrer vi deg til å tenke på om kunden alltid trenger en ny bæreveske. Vi bruker også resirkulert papir til all emballasje og gaveesker, og oppfordrer deg til å tenke i samme baner.


5. God service & vedlikehold
God og personlig service er en hjørnestein i Magasins virksomhet. Vi legger en dyd i å veilede ansatte og våre kunder, og vi refererer også til våre mange andre tjenester som skreddersøm og skomaker. Vi har utarbeidet flere omsorgsguider som finnes på nettet, da vi ønsker å veilede kunder til å ta godt vare på tingene sine. Derfor oppfordrer vi deg også til å hjelpe kunder med god praksis for vasking, pleie og oppbevaring, så vi forlenger holdbarheten til produktet. Fyll derfor ut alle care label-informasjonene når artikkeldataen leveres til Magasin eller skriv på produktenes produktetiketten hvordan du best oppbevarer varen. Dette er både bra for miljøet og god handelspraksis, fordi det kan bidra til å forlenge holdbarheten, minimere antall feilkjøp og returvarer.

Send også tekst- eller videomateriale til vår interne Magasin App, slik at vi kan veilede våre ansatte om hvordan kundene skal forbruke og vedlikeholde varen.


6. Støtt opp om mangfoldighet
I Magasin må det være plass til alle. Vi feirer og dyrker mangfold. Vi ønsker kolleger og kunder velkommen uavhengig av kjønn, alder, nasjonalitet og seksualitet osv. Derfor er det viktig at du også støtter opp om mangfold når du rekrutterer dine ansatte. Men det handler også om å møte våre kunder på øyenivå, slik at vi over hele linjen virker imøtekommende og åpne ovenfor alle kunder.


7. Feir mangfold og autentisitet
Vi feirer naturlighet, mangfold og autentisitet. Derfor har Magasin inngått et modellsamarbeid som fokuserer på naturlighet og skjønnhet, men også på mangfold og diversitet. Vi har signert motebransjens etiske charter, som har som mål å bidra til bedre trivsel og helse for danske modeller. Vi oppfordrer alle merker til å gjøre det samme.


8. Redusere ressursforbruket og fokusere på resirkulering
I Magasin har vi fokusert innsats på matavfall og vi ønsker derfor å sikre, på best mulig vis, at det ikke forekommer matsvin i hverdagen.. Vi er veldig opptatt av å gjennbruke produktene vi produserer, For eksempel gjennbruker vi i Frugt % Grønt, produkter med små ufullkommenheter i delikatessebutikken eller hos slakteriet. Vi fokuserer også på å prisaktivere produkter som nærmer seg siste forbruksdato. Vi har også inngått et samarbeid med appen YOUR LOCAL, der vi selger dagsholdbare produkter til rabatterte priser. Hvis vi må kaste noe, får vi maten sortert og sendt til biobrensel.

Du kan også redusere ressursforbruket på andre områder. I Magasin bytter vi til energisparende lyskilder (LED), systemer eller annet, når vi kan og ved ombygging. Vi har blant annet investert i å omlegge våre kjølesystemer til virksomheten i Kgs. Nytorv, om til å gå på sjøvann. Vi tenker på vår "på-tider" for lyskilder, oppvarming, kjøling, ventilasjon, rulletrapper og andre energiforbrukende elementer som vi kan tidsbegrense. Lysene i butikkene våre holdes slukket utenfor åpningstidene, eller så nær disse som mulig, og i julen slås julelysene av ved midnatt i hverdagen og kl. 02.00 i helgene


9. Fokuser på code of conduct & avoid slavery
I Magasin jobber vi kontinuerlig for å bli mer bærekraftige, og vi faser kontinuerlig ut materialer og produkter som ikke oppfyller våre retningslinjer for ansvarspolitikk. Dette er en av grunnene til at vi har stoppet salget av pels, sigaretter og fois gras, buregg etc. Vi sørger for gode og ordentlige arbeidsforhold i alle produksjonsland og produserer kun i fabrikker som har godkjente fysiske og etiske arbeidsforhold (BSCI/AMFORI, SEDEX/SMETA, SA8000). Vi har ingen skadelige kjemikaler i produktene våre, og vi overholder REACH. Vi tenker også i forlengelse av livssyklus og donerer flere ganger årlig våre vareprøver til veldedighet og gjenbruk.


10. Støtt bærekraftsinitiativene
Vi er stolte over at Magasin du Nord fondet hvert år tildeler Danmarks største motepris på 300 000 kr. til et kommende designtalent, som også vinner et mentorship med en ledende person innen bærekraft.

Vi ønsker å bidra til bærekraftig utvikling. Vi hedrer derfor også merker som står frem med en ny “We Love to Care”-pris, der vi nominerer tre merker som er rollemodeller innen bærekraft og veldedighet, som vi andre kan inspireres av.

Våre kjøpere vil få kontinuerlig opplæring slik at vi sammen kan ha fokus på dette området. Derfor tar vi gjerne en prat om muligheten for å lansere bærekraftige produkter og kolleksjoner rettet mot Magasins kunder.

Vi vil gjerne dele kunnskap med deg som partner og oppfordrer hele bransjen til å dele på tvers slik at vi sammen kan ta ansvar for en bedre verden.

Loading...